Det finns ingen quick fix

07.02.2017

Oavsett vad man har för mål krävs det arbete, vilja och fokus för att nå dit. Det finns inga genvägar, åtminstone inga som håller i längden. Dessutom finns det inte en metod som passar alla. Om ditt mål är att gå ner i vikt kan du inte ha samma kosthållning som någon som vill gå upp i vikt eller öka sin muskelmassa. Det säger sig självt. Det kan vara svårt att veta hur man ska göra för att nå sina mål och det är just därför jag finns här. 

Många vill försöka sig på snabba resultat genom pulverdieter och andra svältdieter, men det är ingenting jag skulle rekommendera till någon även om man vill tappa mycket i vikt. Man har bara en kropp och den måste man vara snäll mot. Självklart går man ner i vikt om man lever på ca 600 kcal om dagen, men vad händer sedan när det är dags att börja äta riktig mat igen? Kroppen kommer vara inställd på svält och därmed lagra allt fett den bara kan för att överleva. Dessutom behöver hjärnan näring för att fungera ordentligt, punkt. Om man tränar är det extra viktigt att ladda kroppen med energi för att den ska orka med. Vill man dessutom öka sin muskelmassa är det totalt omöjligt utan att ligga på ett överskott av kcal.

Att förändra sin livsstil kan vara tufft, men det kommer med all säkerhet att vara värt det. Jag tror inte på förbud, jag tror på sunt förnuft. Om jag säger att du inte får äta ett visst livsmedel kan du gissa hur stort ditt sug kommer bli efter just det. Är du svag för choklad? Ät choklad! Men ät det inte varje dag och ät det i rimlig mängd. Ett par bitar en lördagskväll kommer inte sabba dina mål, det kan jag lova dig. Det viktiga är sammansättningen av kosten i samband med träningen. Det är därför jag som kostrådgivare inte kan göra en analys av endast en dags kostintag, jag behöver minst fyra dagar för att kunna se en helhet. Jag vill dessutom hjälpa till med en ny livsstil, inte en tidsbunden diet. När det gäller att göra sig av med ett sockerberoende gäller dock inte samma regler gällande förbud. Då är det nolltolerans mot socker som gäller under avgiftningen. Hårt, men nödvändigt för att bli av med beroendet. Ett sockerberoende är som vilket beroende som helst och kan ge både abstinens och ångest, men när du tagit dig ur det kommer kroppen att tacka dig tusenfalt!

Jag kommer inte rekommendera någon att följa olika modedieter som LCHF, 5:2 osv. Om det är något sådant du är ute efter får jag tyvärr be dig att söka dig vidare. Det är metoder som är väldigt omdebatterade och i nuläget finns det egentligen inte tillräckligt med forskning för att säga varken bu eller bä. Därför kan jag bara följa min egen magkänsla och mina egna åsikter gällande dessa dieter och därmed är det ett nej för min del. Varför jag känner så kommer jag gå in på mer i senare inlägg. 

Så, det är lite om hur jag arbetar. Om ni har frågor eller funderingar om mina tjänster eller om något annat är ni mer än välkomna att höra av er till mig antingen här eller på Facebook. Mina kontaktuppgifter hittar ni under "kontakt" här på hemsidan. Snart kommer jag även ha en mailadress knuten till hemsidan, men den kommer inte förrän min domänregistrering gått igenom. Det blir troligtvis under morgondagen och då kommer hemsidan även kort och gott heta jannicalindmark.com. Lite enklare, lite bättre. 

Ser fram emot att höra ifrån er! 

Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång