En grön lunch

02.03.2017

En lunch ska helst vara snabb, enkel, god och nyttig. Jag tycker att omelett är perfekt eftersom man kan slänga i vad som helst i stort sett och det går otroligt snabbt att göra. Idag valde jag att göra en grön omelett för att få i mig massor av nyttigheter. 

  • 2 ägg
  • Några "småträd" broccoli
  • 1 blad grönkål
  • 1 avokado
  • 2 körsbärstomater
  • En skvätt mjölk
  • Lite umamikrydda

Bara att hacka, blanda och ner i stekpannan. Supergott och fullt med vitaminer och mineraler.

Näringsvärde (på ett ungefär då jag höftade vikten på grönkål och broccoli):

Energi: 414 kcal. Protein: 17,4 g. Kolhydrater: 6,3 g. Fett: 34.4 g, varav mättat fett: ca 7 g.

Du får även i dig hela rekommenderade dagsbehovet av vitamin E och vitamin B12, samt en hel del vitamin C, riboflavin, folat, järn, selen, kalium, fosfor, vitamin B6 m.m.  Inte så pjåkigt, eller hur? Den där grönkålen är en guldgruva för vitaminer och mineraler. Jag återkommer till det mer en annan gång. 

Ja, jag är då ingen höjdare på att göra snygga omeletter, men den är färgglad, nyttig och god i alla fall!


Skapa din hemsida gratis! Denna hemsidan är skapad via Webnode. Skapa din egna gratis hemsida idag! Kom igång